Milujú katolíci len tých, ktorí sú na kolenách?

Autor: Viera Šimkovičová | 22.10.2014 o 15:01 | Karma článku: 12,83 | Prečítané:  8389x

V nádejnom očakávaní zmien v rétorike oficiálnych predstaviteľov katolíckej cirkvi sa dnes už zdajú byť slová Mariána Kuffu tak trochu minulosťou. Nebolo by zle, keby sa ňou naozaj stali. Súbežne sa mi však dostal do rúk aj Svätovojtešský kalendár na rok 2015, ktorý v niekoľko stranovom článku nadalej šíri strach pred ohrozením tradičnej rodiny a stereotypné mýty o gejoch medzi veriacimi. Možno je dobré sa na ne pozrieť z trochu iného uhla pohľadu.

Na tomto videu Marián Kuffa vysvetľuje svoje prvé slová o gejoch. Škoda, že nerozmýšľal skorej ako ich vypovedal, nemusel by ich vysvetľovať. A škoda, že sa iba obhajoval a že nepochopil, a možno nikdy nepochopí, kde urobil chybu, a že sa nedokázal ospravedlniť za neúctivé slová o svojich blížnych a odvolať to, v čom sa zásadne mýlil.

Video zrejme nebolo tak úplne myslené pre širokú verejnosť, skôr pre "spriaznené duše" . Marián Kuffa v ňom síce zmenil rétoriku a vynechal slová ako „masoví vrahovia“ a „genocída národa“ dokonca aj pojmy ako „primárni a sekundárni homosexuáli“ ale zároveň ukázal, že neprekročil svoj tieň a ani ho nechce prekročiť. Zveril sa skupine zrejme rovnako zmýšľajúcich, ako veľmi miluje homosexuálov, ako je jediný kto s nimi žije 24 rokov a ako tým pádom má zrejme úplný patent na pravdu. Na záver si neodpustil martýrsku pózu, ako ho títo „homosexualisti“ ( jeho tvorivosť vo vymýšľaní nových pojmov a slovotvarov je naozaj obdivuhodná) prenasledujú, ako mu píšu výhražné maily a chcú ho posadiť do basy, kde by mu bolo aj tak nakoniec len dobre, lebo by si oddýchol. Táto ukážková manipulatívna technika mu priniesla ovocie v podobe súhlasu a obdivu jeho ovečiek, ktoré samozrejme prikyvovali človeku, ktorý tak homosexuálov miluje, ako kázal Ježiš a nechá ich vyplakať sa mu na pleci, a oni sa mu takto odvďačujú, čo však on bude trpezlivo znášať. Ale to vlastne nerobia tí „dobrí“ homosexuáli, ktorí sa chcú zmeniť, ale tí homosexualisti, ktorí si kupujú lekárov a psychiatrov a chcú sa zapáčiť európskej únii. A nútia deti v škôlkach k nezriadenému sexu.

Odhliadnuc od toho, ako môže vzdelaný (školovaný) človek používať takéto lacné a ničím nepodložené argumenty na zhodenie svojich oponentov ( a nie v priamej diskusii, iba medzi vlastnými), zamýšľala som sa aj nad tým, ako môže vôbec takto uvažovať. Marián Kuffa totiž oblúkom prehliada, že medzi homosexuálnymi ľudmi, alebo ľuďmi homosexuálne sa správajúcimi z rôznych dovodov, ktorí sa nachádzajú medzi jeho bezdomovcami a tými „homosexualistami“ ( ktorí možno ani  neexistujú, ale sú úspešným výplodom hoaxových mailov a katastrofických scenárov spojených s konšpiračnými teóriami a vďačným objektom na vyvolávanie strachu a manipulovanie aj veriacich ľudí) existuje celá škála gejov a lesieb, ktorí vôbec neholdujú „nezriadenému sexu“ ale majú a chcú mať normály, bežný sexuálny život s partnermi a partnerkami, ktorí ich priťahujú.

Táto istá chyba sa vyskytla v jeho predošlých vyjadreniach: buď je niekto kajajúci sa hriešnik, ktorý je nešťastný, že je homosexuál, a chce sa zmeniť, alebo je horší ako masový vrah lebo vyskúšal všetky ženy a teraz už chce chlapov lebo nevie čo do rozkoše. Vyzerá to na systémovú chybu a skotomizáciu v jeho uvažovaní. Lámala som si hlavu, prečo má túto slepú škvrnu  v mysli a prečo nechápe, v čom koná zle. A potom mi svitlo.

Štádiá duchovného vývoja o ktorých som písala v tomto blogu sú veľmi jednoduchou pomôckou na pochopenie pochodov v mysli Mariána Kuffu, Aliancie za rodinu a ostatných „druhoštádiových“ veriacich. Ak si zopakujeme, že prvé štádiu duchovného vývoja je charakterizované chaosom, neakceptovaním morálnych hodnôt a prekračovaním všetkých pravidiel, máme tu pravdepodobný obraz bezdomovcov, zblúdilých lesieb a gejov, ľudí ktorí holdujú rôznym nezriadenostiam ( aj nezriadenému sexu) ľudí, ktorí sa pre niečo ocitli vo väzení. Napospol sú to evidentne klienti Mariána Kuffu, ktorým sa venuje nepochybne záslužným spôsobom.

Pri prerode človeka z prvého – chaotického štádia- do vyššieho, druhého štádia, inštitucionálneho, stojí vždy niekto, kto im ukáže „správnu cestu“. Marián Kuffa je ideálny prípad tejto postavy. Poskytne im prístrešie, pomoc, dá im prácu, zabezpečí sociálnu podporu a – obráti ich na vieru. Bum! Konvertovaný kresťan, polepšený hriešnik, ktorý zanechá svoj nemravný život a veľmi sa chce polepšiť, je na svete. Vie presne kedy sa prerodil, vie ako má fungovať, prijme všetky pravidlá danej inštitúcie, „seká doborotu“. Občas zase spadne tam, kde bol predtým – to bol zrejme prípad lesby, ktorá sa po návrate k Mariánovi Kuffovi vyplakala na jeho pleci – lebo mala výčitky svedomia, lebo konala určite nie čo zlé a „nezriadené“ ked  odišla do Čiech – ale dobrý kňaz ju nehrešil, prijal ju a ona môže zas aspoň nejakú dobu pokračovať v živote v druhom štádiu duchovného vývoja, kým zase niekam nesklzne, ale tento proces sa môže opakovať donekonečna. Zachránený hriešnik je hodný lásky, vezmeme ho, špinavú vodu vylejeme, a máme vymalováno. Je v povahe ľudí ktorí pendlujú medzi prvým a druhým štádiom, že to znesú a prijmú, a je v povahe tých, ktorí sú pevne zakotvení v druhom štádiu, že sú na to vždy ochotní a pripravení, „zachraňovať“ svojich blížnych z blata a byť k nim milosrdní, keď sú na kolenách. Preto Marián Kuffa môže naozaj s čistým svedomím ( čistým sám pred sebou a svojím chápaním Boha) tvrdiť že ich miluje, lebo je ochotný vždy znovu túto službu pre nich urobiť a je presvedčený že toto potrebujú a že on koná dobre.

Do problémov sa však Marián Kuffa aj ktorýkoľvek katolík z druhého štádia dostane v okamihu, keď narazí na ľudi z tretieho štádia - ktorí sa búria proti zaužívaným pravidlám a pochybujú o nich a o tom či sú správne aplikované – a dokonca možno vôbec nechodia do kostola a sú tak nebezpečne voľnomyšlienkárski. Ľudia z druhého štádia majú z nich panický strach a navzájom sa pred nimi varujú, utvrdzujúc sa tak v jedinej správnosti svojej cesty a chrániac sa navzájom pred tým „najhorším zlom“. Hoci paradoxne, sú títo ľudia vo svojom psychospirituálnom vývoji oveľa ďalej, ako tí poctivci z druhého štádia, avšak strach pred opustením druhého štádia a strach z toho stať sa vyvrheľom Hejna ( nedávno sme čítali na workshope Čajku) im bráni toto „Hejno“ opustiť.  Nehovoriac už o tých zo štádia štvrtého, ktorí všetky božie prikázania zvažujú tisíckrát na laboratórnych váhach a žiadajú nás, aby sme nikoho nesúdili a veľmi, veľmi veľa premýšľali, kým vyslovíme nielen slovo odsúdenia, ale aj slovo „láska“, lebo aj tú si vieme často  a ľahko s hocičím zameniť. Kuffa tuší tento rozmer a preto hovorí vo svojom prejave: možno sú títo ľudia bližšie k bohu ako ja“ ale nevie to uplatniť do dôsledkov. Jeho zakotvenie v druhom štádiu je minimálne v tejto oblasti jasné a nepohnuteľné. Preto aj odôvodňuje svoje slová kňazským kolárikom, ktorý mu údajne nedovolí robiť z bieleho sivé. To sú vyhlásenia Mariána Kuffu ktorý si hovie v druhom štádiu, kde sú pravidlá jasne dané a nie je možné s nimi pohnúť ani o milimeter. A možno tieto vyhlásenia potrebuje preto, lebo je v mnohých ohľadoch rebelom, ktorý nespĺňa štandardy jeho cirkvi, tak aspoň v niečom musí preukázať zakotvenosť v druhom štádiu, aby nedopadol ako Bezák, Srholec alebo mnohí iní kňazi, ktorí sa kvoli svojim neštandardným náhľadom do cirkvi už „nezmestia“.  Pokušenie patriť k Hejnu je veľké a niektorí ľudia mu obetujú veľkú časť svojej slobody a bohužaľ, často aj pravdy.

Myslím si, že väčšina gejov a lesieb je  z pohľadu cirkvi najmenej v treťom štádiu. Majú tú drzosť pochybovať o jej neomylnosti a mnohí, ktorí vychádzajú z kresťanských alebo židovských alebo inak ortodoxných rodín museli veľmi bolestne opustiť bezpečie druhého štádia a vydať sa na vlastnú cestu do neznáma a nájsť si chápanie viery ktoré nie je pre nich tak zraňujúce a odsudzujúce, ako to  z druhého štádia. Pre kresťanov z druhého štádia sú však totálnou hrozbou, berú im všetky ( psychologické) istoty, sú stelesnením zla.

Marián Kuffa z tretieho alebo dokonca štvrtého štádia by bol schopný sebareflexie. Bol by schopný povedať: „Na základe reakcií ľudí z tejto komunity som pochopil, že som sa mnohých svojimi výrokmi a vyjadreniami dotkol a hlboko som ich zranil. Preto sa im hlboko ospravedlňujem a prosím ich o odpustenie, že som sa dopustil tohto skutku nelásky. Nerozumiem všetkému, nedokážem všetko pochopiť, ale chcem sa učiť ako milovať aj tých, ktorí sa správajú inak než by som očakával ja, a to budem učiť aj mojich veriacich.“

A vedel by aj to, že ak chce hovoriť tvrdo ako Ježiš, mal by aj chápať ako on, že to také jednoduché nie je. Ked k nemu priviedli cudzoložnicu ( za to bol trest smrti ukameňovaním, čo bolo jasné pravidlo druhého štádia) Ježiš urobil niečo, čo by Marián Kuffa z druhého štádia nikdy neurobil. Podľa legendy napísal na zem hriechy každého z nich. A oni sa zahanbili a vytratili. A on nepovedal ani slovo a vykašľal sa na to že podľa jeho viery bolo správne a nevyhnutné ju ukameňovať. Je pravda, že Ježiš nežil 24 rokov s homosexuálmi, tak asi nemá takú istotu že vie, kde je pravda, ako má Marián Kuffa., ako má zrejme hociktorý kňaz alebo veriaci na Slovensku. Keby Marián Kuffa konal podľa neho, nehovoril by ani o homosexualistoch, ani o svini, ani o blate. Išiel by príkladom sa on prvý by uznal svoje pochybenie. Ale to by ho musel pochopiť. Kým jeho vnímanie sveta a najmä odlišných ľudí neprejde do štvrtého štádia psychospirituálneho vývoja, tak to nepochopí. Nepochopí, že človek môže byť bez hriechu ked žije podľa svojho svedomia, aj ked sa jeho život líši od prikázaní druhého štádia.

Na záver mám jednu dobrú správu a jednu zlú. Tá dobrá je, že som pochopila, ako rozmýšľa Marián Kuffa  a jemu podobní ľudia, ktorí sú tak tvrdo presvedčení že vedia, kde je dobro a čo je správne, že nevidia zlo, ktoré pri tom páchajú. Pochopenie je predpokladom nájdenia riešení. Cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami. A najviac zla v dejinách narobili ľudia, ktorí presne vedeli, ako má čo byť.

Tá zlá je, že netuším, ako komunikovať s človekom z druhého štádia, ktorý totálne lipne na svojich pravidlách a každá myšlienka na vybočenie z nich v ňom vyvolá panickú hrôzu (strach z tretieho štádia) a ovláda ho totálny strach pred zlyhaním ( strach z prvého štádia), ktorý ešte posilňuje jeho okolie a aj autority, ktoré uznáva. Preto neviem, ako komunikovať s katolíkmi z druhého štádia tak, aby ani gejovia a lesby nemuseli padať na kolená a do prachu kvôli tomu aby mohli byť prijatí a vypočutí, ale dokázali im pomôcť pochopiť, že ohrozenie je iba v ich hlave.

Uvidíme, čo v zmysle tohto vývoja môžeme čakať na budúci rok od regulernej synody RKC o rodine. Tí tohtoročná mimoriadna synoda o vlások neschválila niektoré optimisticky vnímané prehlásenia pápeža Františka a ďalších predstaviteľov cirkvi, zjavne sa snažiacich dostať katolícku cirkev zo slepej uličky druhého štádia na široké polia štádia štvrtého. Funguje to tak, že takýto človek/reformátor  môže skončiť buď ako svätec, alebo ako kacír, za ktorého ho už niektorí konzervatívni a radikálni katolíci či iní kresťania aj vyhlásili. Bolo to zatiaľ tesne vedľa, tak uvidíme.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?